Popgruppen ABBA blev inte bara känd för sin poppiga musik utan även för sina scenkläder och utstyrslar. De hade sin egen stylist och skräddare som följde med på i stort sett alla turnéer för att se till att kläderna alltid var hela och rena. ABBA var fyra stora modelejon vars kläder än idag går att se på ABBA-muséet i Stockholm, på Abba-hotellet som ligger ovanpå (Pop House) och på andra håll. Pop House-gruppen vill för övrigt att konceptet med museum och ABBA-hotell växer sig större, så snart kommer det förmodligen finnas många fler platser ute i världen som tar ABBA-imperiet med dess mode till nya höjder.
Kläderna var kända för att vara lekfulla, sexiga (åtminstone på damerna) och färgglada. Owe Törnqvist var gruppens egen designer och han kan vara stolt över allt han har lyckats åstadkomma genom åren.
“More is more”
Ja, ovanstående rubrik blev ABBA:s motto när det gällde mode. Man ville helt enkelt både chockera och förvåna på samma gång. Dock har designern Owe Törnqvist själv sagt att folk skrattade åt honom i början av ABBA-karriären eftersom ingen trodde på paljetter, kortkort och glittrande katter eller tigrar. Det fick de dock äta upp! Männen dreglade över tjejerna på scen och Björn och Benny med sina utsvängda byxor och glamour-kavajer lyckades sätta fart på hela världens män och få dem att våga lite mer. Och det lyckades, för idag är ABBA:s scenkläder:https://www.svd.se/abba-och-stilen–teatrala-modelejon värda miljonbelopp och dessutom försäkrade till summan.
Ett ord med i laget
Även om Törnqvist själv hade mycket att säga till om, så var ABBA-medlemmarna snabba med att uttrycka sina åsikter. Nästan alltid gjordes kläderna tillsammans med deras idéer, framför allt Annifrid som älskade mode och kom med många kreativa förslag. Om gruppen var ute på resa någonstans för tillfället och behövde ett plagg snabbt som attan, satte Owe Törnqvist igång med att designa och sy. Ibland kunde han ju inte åka för att möta upp gruppen och då fick man kanske packa ner kläderna i kartonger och försegla dem med packtejp med tryck för att dels trygga transporten och dels göra smygreklam för ABBA. Vem vet!
Höga krav med tiden
Allteftersom ställdes det högre krav på ABBAs scenkläder. Uppgiften att överträffa de nya kläderna med de gamla blev svårare och svårare, även om designer och grupp tillsammans gjorde minst sagt ett förträffligt jobb. Det blev också vanligare för bandmedlemmarna att byta kläder flera gånger under ett framträdande – något som gjorde att kläderna nu var tvungna att vara enkla att ta av och på. Kläderna gick alltid stick i stäv med temat på turnén eller sångerna och modet blev liksom som en typ av koncept. Samtidigt skulle plaggen vara slittåliga och redo för att dansas i under flera timmar utan att gå sönder eller spricka i sömmarna.
Under tiden som ABBA var aktiva tyckte resten av modebranschen att deras klädslar vara rent av töntiga. Det är inte förrän på senare tid som ABBA och Törnqvist har fått rejält med kredd för det.