ABBA – ett affärsimperium!

 

De absolut flesta av oss har någon typ av relation till ABBA. Kanske är du en av de lyckliga som hade chansen att se dem live när de fortfarande var aktiva. Kanske har du fått låtarna spelade för dig om och om igen i din barndom, eller kanske har du vuxit upp på 2000-talet och upptäckt dem helt på egen hand. Sanningen är att det än idag är oerhört svårt att faktiskt undgå ABBAs musik. Men visste du att ABBA efter sin verksamma tid som band har utvecklats till ett helt affärsimperium? Kanske har du både sett musikalen och filmen Mamma Mia! – kanske har du gått förbi det nya ABBA-muséet och hotellet någon gång, och kanske har du samtidigt aldrig riktigt begrundat det rent affärsmässiga bakom det du ser. För ABBA är idag långt mer än bara ett band. För att komma underfund med omfattningen av affärsimperiet är det nog bäst att vi inleder med lite grundläggande fakta om hur allting började.

Berättelsen om ABBA tar sin början med två ambitiösa och duktiga producenter som du förmodligen redan känner till, nämligen Björn och Benny! Visste du att Björn Ulvaeus och Benny Andersson började sin karriär som producenter, långt innan de bildade stjärngruppen ABBA? Bland annat arbetade de med att producera musiken åt en ung talang som senare skulle bli en av våra absolut mest folkkära artister, nämligen Ted Gärdestad. Ted skrev musiken medan hans bror skrev texterna och – ja, just det – Björn och Benny satt bakom mixerbordet!

Från att ha inlett en karriär som framgångsrika producenter, och båda varit inblandade i flera mer eller mindre framgångsrika bandprojekt, så bestämde sig de två herrarna för att bilda en ny popgrupp med sina respektive fruar, Anni-Frid Lyngstad och Agnetha Fältskog. Visste du att den första skivan de släppte tillsammans faktiskt inte hade gruppnamnet ABBA på framsidan? Nej, då kallades gruppen rätt och slätt Björn & Benny, Agnetha och Frida och under det namnet släppte de fem stycken singlar och en fullängdare.

Det var inte förrän på den andra skivan som de tog namnet ABBA, som ju är en förkortning av kvartettens alla förnamn. Bandet var i slutänden aktivt mellan 1972 och 1983, och släppte en lång rad album med mängder av hits över hela världen. ABBA är till och med vida ansedd som världens näst bäst säljande grupp, efter The Beatles. Det är väl egentligen inte så konstigt att man bestämde sig för att bygga vidare på varumärket även efter det att bandet hade slutat släppa musik?

Och byggt vidare, det har man. Allt från hotell till musikaler, filmer till museum finns med olika typer av ABBA-teman. I dessa artiklar är det just detta stora affärsimperium vi ska titta närmare på!